11 apr. 2013

Skapande av texter där ord och bild samspelar

Denna vecka har vi fortsatt vårt arbete med att skriva texter. Parallellt med vårt skapande av självbiografier ("Boken om mig själv") ska vi nu återigen skriva berättelser. Men nu är eleverna redo att ta det till nästa nivå, så vi hoppade från level 2 till level 5 :-)

Denna gång är det stort fokus på förarbetet, samt själva skrivprocessen. Redan innan de börjar skriva ska de ha klart för sig hur berättelsens inledning, handling och avslut ska vara.
- Vad vill du berätta? (Händelser, platser, byggnader, personer)
- Vad vill du förmedla? (vilken genre)

Eleverna ska under sin skrivprocess ta hjälp av sina klasskamrater.
Högläsa för varandra, diskutera och jämföra för att kunna utveckla sin berättelse. Det viktiga är att eleverna högläser sin berättelse med pennan i hand. De markerar i texten med ett kryss när de fastnar. En väldigt bra strategi för att upptäcka krånglerier i det de har skrivit.
Att läsa en text med...
-många upprepningar
-bortglömda punkter
-meningsbyggnadsfel
...är svårt. Det märker eleverna snabbt.

Pennan i hand när man läser äger!


Dags att planer sin text, "tankekarta" är ett bra hjälpmedel.





Här hjälper eleverna varandra med tips och konstruktiv kritik.


Trevlig helg,
om vi inte hörs imorgon...
/Anna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar