27 feb. 2013

NTA-lådan del 2, algebra!

Vilken härlig dag vi har haft idag! Finväder och ensamma i backar och spår, riktigt lyxigt. Skönt med ett avbrott i skolarbetet och kul att få göra något annat en dag för eleverna. Och för oss lärare också såklart. Men nu ska det handla om matematiken istället för imorgon ska vi avsluta den här etappen med vår NTA-låda och därför vill jag visa lite vad vi gjort under de här veckorna. Jag måste säga att jag är så imponerad av fyrorna i det här arbetet. De har varit så engagerade och taggade och verkligen tagit sig an problemen och funderat tillsammans. Tänkt och tänkt tills de nästan blivit arga för att de inte orkar tänka mer. Det är så kul att se när de verkligen får tänka kring matten och prata med varandra, stöta och blöta och argumentera. Övertyga varandra om att den här lösningen måste funka. Men det är kanske inte så konstigt att man blir imponerad, fyrorna räknar ju numer med x! Men vi tar det från början...

I början av arbetet med lådan får eleverna sortera utefter olika egenskaper och lägga mönster. De använde ett särskilt diagram för att dela in föremålen och fick rita och skriva hur de gjort. Här är några exempel.


 







Efter detta gjorde vi en fördjupning om hur man kan sortera och presentera sin statistik med tabeller. Det kommer vi att använda när vi ska börja arbeta med tabeller och diagram nu efter sportlovet. Den fördjupningen tyckte de var riktigt kul och de gjorde undersökningar i klassen om favoritdjur och favoritfärger och liknande. Sedan fick de välja en tabell att presentera resultatet i. Det blev både stapeldiagram och cirkeldiagram. Här kommer lite bilder från de lektionerna:

                                                         Vilken är din favoritmat?


                                                   Fylla i svaren och sedan göra diagram...
                                                        Vilken är din favoritfärg?

Man sparar ju det bästa till sist så igår gjorde vi den sista utmaningen i lådan. Vi började med att göra den gemensamt i måndags. Eleverna får en problemuppgift att lösa som så småningom ska leda till en formel. Problemet lyder: 7 vuxna och 2 barn ska ta sig från ena sidan floden till den andra med hjälp av en båt. I båten kan det sitta 1 vuxen eller 1 barn eller 2 barn. Hur gör de för att ta sig över?
När de klurat ut det skulle de försöka komma fram till minsta antalet turer som krävdes för att alla skulle komma över (vilka diskussioner och vilket tankearbete, superkul!). De skulle skriva och rita hur de gjort och tillsammans försökte vi komma på hur man kunde skriva det på mattespråket.

                          Här ser vi floden och några av dom "vuxna" som åkt över till andra sidan.
 Här kommer båten (ett rött snöre som passagerarna fick ha runt sig).
                                                                     Yes, vi kom över!

 
                     Hur får vi över alla? Här får de prova själva med små gubbar och en ritad flod.

                                                   En skriver och en skjutsar båt...

 Hur skriver vi det här på mattespråket? Hur kan man visa hur många turer som krävs?

Det har vi pysslat med den här omgången. Imorn ska vi avsluta arbetet och efter lovet ska det här få leda oss vidare in på tabeller och diagram. Men först tar vi ett sportlov! Hoppas ni får ett riktigt skönt sådant alla fyror och familjer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar