12 feb. 2013

Vi är igång med Mönster och Algebra!







Nu har vi äntligen dragit igång arbetet med vår NTA-låda! NTA står för Natur och Teknik för Alla och det är ju något som är viktigt för oss på skolan, eftersom vi har vår naturvetenskapliga inriktning. De här lådorna finns i både matematik och NO och 4:orna känner igen arbetssättet från åk 3, när det arbetade med samma typ av låda men då var temat ett annat, nämligen "Från frö till frö". Temat i den här lådan är "Mönster och algebra". Redan där gav lådan upphov till frågor och diskussioner kring vad mönster och algebra är och när man kan använda det i verkligheten. Jag var imponerad av alla frågor och svar som dök upp och elevernas förmåga att förklara för varandra!



I torsdags började vi med att "känna på" lådan lite.Vi kollade vad som fanns och alla fick klämma och känna och leka av sig lite inför temat. Igår körde vi igång på riktigt med den första utmaningen: "Sortera fritt". Eleverna jobbar i par för att kunna diskutera och lösa problem tillsammans. I slutet av varje pass dokumenterar vi vad vi jobbat med och reflekterar tillsammans kring utmaningen. Helt underbart att se den entusiasm som kommer fram när dom får hålla på med praktiskt material, pyssla och komma på lösningar tillsammans. Alla var engagerade och försökte hitta flera olika sätt att sortera på. Nästa vecka fortsätter vi med utmaning två som jag tror kommer bli lite klurigare. Ska bli kul att se hur de löser den!







                                          Vad lägger de här killarna för geometrisk figur?


Vi började med att kolla på "Fem myrors" klassiska sorteringslek: "Vem ska bort?" med Brasse. Och fyrorna är ju kluriga, de kom på massor av smarta anledningar till vem som skulle bort.

 I den första utmaningen; "Sortera fritt", skulle eleverna komma på tre sätt att sortera de olika sakerna i lådan på. "Vi sorterade efter vilket djur som var snabbast", "Vi kollade på materialet", "Vi sorterade efter färg" och "Vi sorterade efter vilka som hade horn" var några av kommentarerna under lektionen...


                                                          Sortering efter material.

                                                                       Färgsortering.




                                                 Sortering efter ljusstyrka på bönorna.


 Två gula djur kan ju ligga i en egen hög och två andra gula djur i en annan hög, i alla fall om de är av olika sort.
En väldigt viktig del är att dokumentera det man gjort på flera olika sätt. Att både använda bild och ord för att förklara är en bra väg att gå, här ser vi två koncentrerade killar som sammanfattar dagens jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar